КАВАЦІВ ЙОСАФАТ
автор: Овсієнко В.В.
KAVACIV1
І н т е р в' ю отця Йосафата КАВАЦІВА
(Останнє прочитання 21.02.2008)
Слухати аудіо файли
В.В.Овсієнко: 3 лютого 2000 року в Стрию розповідає отець Йосафат Каваців, настоятель церкви Благовіщення Української Греко-Католицької Церкви. Записує Василь Овсієнко.
Отець Й.Каваців: Від 1946 року настали дуже сумні часи для Греко-Католицької Церкви. Всі це знають, історія це знає, тільки, на превеликий жаль, ніхто, або радше не ніхто, а мало хто хоче тепер визнавати, що Українська Греко-Католицька Церква зробила великий крок у розбу-дові самостійної української держави. Мені здається, що без такої Церкви ми би не мали сьогодні України. Ті, котрі вчили мене, котрі були тоді при владах – наші епископи, наші професори – були ідейно українськими, вони високо підносили Бога, Церкву і Україну, не дивлячись на те, що в 1946 році були зліквідовані майже всі греко-католицькі церкви, за винятком тих, де були сільради (тільки там зберігалися церкви), а всі інші церкви були закриті і зроблені з них різні склади. То був страшенний вандалізм – що робилося з Греко-Католицькою Церквою.
Багато католиків по селах відразу пішло в підпілля, і то в глибоке підпілля, до того ступеня, що вони й до церкви не ходили, вони піддавалися насмішкам односельчан чи міщан. У місті було легше, бо в місті люди менше один одного знають, а в селах становище тих бідних греко-католиків, які були вірні Католицькій Церкві, було нестерпне. Вони до церкви не ходили, не хоронилися за обрядом, не хрестилися, не вінчалися. На терені Західної України в 1946 році почалися сильні арешти наших епископів, почали вивозити наших священиків. Залишилися поодинокі епископи і священики. І люди вмирали без сповіді, без святого причастя, жили без вінчання. Брали шлюб при двох свідках – нас учили, що в такому випадку треба робити так, щоби зберегти свою віру, але не піддатися Російській Православній Церкві. Вона чинила стра-шенний терор на Україні. Ми тепер бачимо, що вони мають. Вони мають майже 10 тисяч при-ходів на цілій нашій Україні – тоді коли у нас є 1200. А стільки мають поляки на Великій Укра-їні – і ми знову лишаємося без нічого.
Українська Католицька Церква, яка вже повних 400 років, від Берестейської Унії, була вірна Апостольському Престолові, залишилася йому вірною до кінця. Я не хочу грішити на Папу, я Папу дуже шаную і за Папу терпів. Було тільки один мах рукою – написати проти Сліпого, про-ти Любачівського – і тебе звільняють з тюрми. Але я ніколи того не зробив, бо я патріот Церкви і українського народу. Але для ватиканських функціонерів (вибачайте, що я так скажу), яких тепер викрили сотнями, що вони співпрацювали з органами КГБ, – ми для них стаємо каменем спотикання. Вони би готові в тій секунді нас зліквідувати. Московський патріарх Алексій II каже, що він не стане до послуження навіть з Папою, доки він не ліквідує Уніатську Церкву. Такими є ми великими в їхніх очах, і таку маємо силу, і таку боязнь вони мають перед нами.
Священиків поарештовували до смерти Сталіна, а після смерті Сталіна зачали повертатися священики, епископи. Літошевський (?) повернувся, Чернецький повернувся – небагато верну-лося епископів з ув’язнення і заслання. Становище було дуже тяжке. Але вони були настільки вирозумілі, що всіх бажаючих, які були трошки підготовлені до священства, святили. Мені того щастя не попало. Я 12 років студіював теольоґію. Мене вчив філософії доктор Максимець (пан Мелень його знає, він у Моршині жив), отець доктор Тимчук, професор теольоґії, який умер у великій пошані. Всі його шанували, він багато священиків навчив. Епископи Федорик, Ключик – це знатні особи, які хотіли зробити щось добре для Католицької Церкви. У той дуже тяжкий час і епископ Слизюк (?), який мене святив у Івано-Франківську, каже: "Отче, чи Ви собі здаєте справу, що Ви робите?"
Нас випустили, але ми були на грані того, що нас знову могли арештувати, тому що вивози-ли, виселяли, зі Львова виписували, робили страшенні баварії зі священиками, епископами. Тільки 24 травня в 1954 році приїхав протоігумен Грядюк чину Святого Василя Великого, то я зложив монаші обіти. Я вже з 1954 роки був василіянин, аж тому два роки оті, котрі співпрацю-вали з КГБ, постаралися, щоби мене усунути з василянського чину, бо я був їм не на руку! Хто би подумав таке – 54 роки бути в чині! І наостанку вони то зробили, як рукавичку скинули. Я з того собі нічого не роблю, бо я присягав у вірності Христові, а не Патрилові, ані Мендроню, ані нікому – я на вірність присягав Христові, і я зберіг її до сьогоднішнього дня. Я заховую то, чого мене навчили і що я 54 роки практикував. А 24 травня 1962 року епископ Слизюк положив руки на мене і зробив мене священиком. І я з першого дня, як мене в п'ятницю висвятили, в ту ж су-боту я вже з торбою в руках пішов, як усі інші священики, щоби помагати людям, тому що свя-щеників було дуже мало. А то є Львів: той хоче хрестити, той хоче хоронити, той хоче сповіда-тися, той хоче вінчатися. І треба було то все робити.
Я собі так прикинув, що я в своїй священичій діяльності – через рік уже буде сорок років – я працював у 87 селах і містах. Я не скажу про Львів, що то був один дім. Я правив у хаті – то в хаті, а якщо де кликали, то я їхав. Їхав і до Києва, і до Вільнюса. Ми Романом Хустиничем роз-горнули таку велику діяльність, кинулися в такий вир… Я його святив у преосвященного Хіри в Караганді. Не було когось, знаєте, під руками… Преосвященний Федір був дуже добрий, але він не мав ніякого секрету. Він пішов у КГБ і сказав: «Аби ви знали, що там є один на священика – я його висвячу». Ну, то для тебе нічого, бо ти маєш вісімдесят років, тобі ніхто нічого не зро-бить. А що та дитина молода, яка має двайдцять два роки – як він має поступати? То я домовив-ся з преосвященним Хирою (то епископ Закарпаття, який висвячений був після Ромжі і був над-звичайно добра, любляча людина), то він приїхав і то мені зробив, і нам уже вдвох було легше, бо де я не міг, то він поїхав. Я переселився до Львова, а мене що два місяці, що три місяці випи-сують. Мене вісім разів виписували тільки зі Львова. Приходить – і виписав, і виписав, і випи-сав, а така вся прописка – тисяча, тисяча, тисяча.
Потім усе скінчилося з тою пропискою. Ми думали, що як ми купили собі дві кімнати і кух-ню, то від нас того ніхто не відбере, бо то є наша власність. Але на суді вони підставили нам 209-у статтю, де є повна конфіскація і заслання. І все – що з того, що ти маєш? Воно не моє і ніхто вже мені ніколи його не віддасть, то пропало раз і навіки.
Я працював дуже багато. Ну, ким ти можеш працювати? Я міг працювати тільки кочегаром, ще десь. Але написали, пішло в КГБ, перевірили – ви ненадійний чоловік, є наказ згори, щоби вас із роботи зняти. І до кого ти підеш – до Бога на скаргу? Шукаєш щось інше. То я тоді через когось улаштувався в третє відділення лікарні, в пологове відділення. Там було двоє таких людей, які працювали, і мені було легше. То я так: заплатив їм гроші за своє чергування – і вони за мене почергували. Але я вже час від часу мусив принаймні показатися, щоби мене там бачили лікарі і всі інші, що я є на роботі, бо їх так само перевіряли.
Питання: А вони знали, що Ви священик?
Отець Й.Каваців: Та знали, бо того не вдасться скрити. Не будуть знати про того, хто ніде не працює, а хто працює – того видно. Але були й такі священики... Так, Вороновський дуже хвалиться, що він є підпільний епископ – а він нікому в підпіллі не відправив ні одної служби Божої. Він навіть не відправив служби Божої на смертному одрі своїй матері. Він відсував ша-фу, за шафою був такий столик, він відправив службу, шафу засунув – і був підпільний свяще-ник. Ну, то я таким священиком не хотів би бути, і не хвалив би ся тепер, що маю великі заслуги в підпіллі. А таких було десятки священиків, епископів, які ніде й ніколи не працювали – тільки собі відправив службу Божу, погасив інтенцію… Тому що інтенцію йому треба було принести до хати готову, де там тобі хтось дав.
Я до тих не належу – не хвалюся, але я працював усюди. Священики відправляли по хатах, то й я теж відправляв по хатах. Дуже багато церков на Стрийщині, на Яворівщині, в Городоць-кому районі, в Перемишлянському районі були зняті з реєстрації. Але з них складів не зробили – значить, був якийсь поміркований голова сільради, який махнув на то рукою і дивився крізь пальці. Люди самі собі відкривали церкви і самі до тих церков заходили. Я і отець Роман ходили до таких церков, там відправляли церковні богослужіння. На ті богослужіння сходилися ти-сячі людей.
Наприклад, у Стрию, як я правив у Колодниці, то там зі Стрия, з Дрогобича, зі Стебника, з Гаїв Вишніх, з Гаїв Нижніх – оті всі села, ото все з'їжджалося там. Вони вже знали, о котрій годині буде служба Божа, один другому переказували і всі сходилися.
Правив службу Божу, наприклад, у Завадові на цвинтарі, довгі роки. І отой Берездецький, який тепер носить синьо-жовтий прапорець, – та його треба повісити десь на площі! За його безбожництво, за той його комунізм і за те зло, яке він робив. Він був страшенно лютий на мене і так мене переслідував… Люди винесли стіл (а цвинтар є зовсім на полі там, у цьому Завадові). То тільки стіл принесли на цвинтар, я ще й не розложив речі – а вже КГБ і міліція оточили цви-нтар. Але я вже не оступавсь, тому що людей було багато. А я знав їхнє безсилля, що як є люди, то вони мені нічого не зроблять. Була тільки проблема, як потім утікнути поміж людьми, як десь між ними скритися – ото було найголовніше. А то було дуже просто – найкраще було з жінками. Чоловіки таких язиків не мають, а жінок вони не дуже чіпали, ці кагебісти. Бо мужчи-на, знаєте, десь був на роботі, а жінці-колгоспниці – що він їй зробить? То вони язики розпус-тили, мене між себе, завели до одної хати, а там через комору до другої – і я вже зник. Тоді лю-ди пильнували, де поділися КГБ і міліція, щоби мене другою дорогою десь вивести. Як я ви-йшов з Колодниці, то я не йшов тою самою дорогою, а виходив десь там коло Дрогобича іншою дорогою. І вони то знали, вони мене шукали через свята і по святах всюди.
Така була моя праця. Праця була дуже небезпечна і дуже тяжка, тому що не було часу спати. Спалося хіба тільки в автобусі. Я найбільше працював на Яворівщині. Там був такий голова райвиконкому Іванченко. А церква стояла щось уже 56 років розвалена. Там вона дала тріщини, ніхто до неї вже не дивився, махнули рукою. Стара була церква, ми в тій церві відправляли. Во-на мала 700 років, була пам'ятка архітектури. Там сходилося страшно багато людей на богослужіння. Але оскільки настає зима, дощова погода, то де розмістиш тих людей? Ну добре, я голову запхав – а люди де мають голову пхати? Тоді я дав таку пропозицію, що може ми би хоч трошки поремонтували ту церкву і перебралися до неї. Багато не треба було говорити. До року церква стояла, вкрита бляхою, помальована, відреставрована повністю, все-все. А то є, може якихось 12 кілометрів від Яворова, якщо взяти навпростець.
Питання: А це яке село?
Отець Й.Каваців: То Мужиловичі. Той Іванченко про те все знав, бо йому то все сказали. Але він мене не чіпав. Ми добре жили з директором школи, що як я їхав машиною, то я його десь підбирав, а як він їхав, то мене підбирав. Він потім мав великі неприємності, коли мене судили, бо найбільше за те село судили, за ту церкву. То для них було велике зло – церкву збу-дувати. Ми церкву посвятили, а з Києва йшла комісія за комісією. Більшовицька влада, кому-нізм – а церкву збудували.
У Лушковичах люди так само церкви не мали, бо вона згоріла десь перед війною чи в часі війни. Вони збудували собі церкву, я ту церкву посвятив і в ній відправляв. Такий Черчик – під самісіньким Яворовом. Одна жінка така глуха, з апаратом у вусі ходила. Її родина з-за кордону давала великі асигнування, присилала їй посилки – вона то все здала на церкву. Я посвятив і там правив богослужіння.
Іванченко то все знав. Одного разу, вже як ми посвятили церкву в Мужиловичах, на Святий вечір, другий перед Йорданськими святами, десь рано, о 9 годині, приїхав "бобик", десь чотири кагебісти, чотири міліціонери: "Сідайте з нами, поїхали!" Я церемонився, бо не хотів зняти ряси – бо я ходив у рясі. То були такі села, що я ходив по них у рясі. У той час, коли священик не мав ряси, не мав уже поняття, як та ряса виглядає, а я собі на то позволяв, бо люди дуже горнулися, а уряд на то все мовчав.
Репліка: Це все одно що з прапором ходити.
Отець Й.Каваців: Так, мовчав. Досить того, що я сів у той «бобик», вони мене привезли до Яворова...
Питання: Так у рясі й привезли?
Отець Й.Каваців: Ні, сказали скинути, здерли з мене ту рясу, я тільки в якійсь брюшчині чи в плащику, не пам'ятаю, якісь мешти там – тільки після служби Божої. Мене привозять, а там усі – прокурор, начальник КГБ, одним словом, дванайцять чоловік, сама управа району. І так мене на всі боки тиснуть. Мені не перший раз було з ними говорити, тому що КГБ мене дуже багато раз тягало, я перед ними знав, що говорити, як говорити і скільки говорити, і що можна сказати... То було в 1979 році. Вони мене там десь до третьої години мучили-мучили-мучили. Ті всі порозходилися, лишився сам Іванченко. Встав із-за крісла (десь коло години сьомої, може, була шоста година), подивився, чи нема нікого в коридорі, повернувся і каже до мене так: "Отче Йосафате! Я Вас безмежно ціню, – це голова райвиконкому! Я затерп, думаю: чи він при своєму розумі? – Про все це, що Ви зробили, це є історичний документ і історичні факти. То не забу-деться ніколи. А я Вам обіцяю, що як я доживу до тих часів, – бо то все так не буде, будуть кращі часи – я Вас своєю машиною привезу до Мужилович і на руках Вас занесу до престолу."
Я, знаєте, думаю: чи він жартує, чи то вже кінець? Тому що я перед тим суджений був, то я вже знаю ті їхні штуки. Він питає: "Ви маєте якісь гроші?" Я кажу: "Ні, тому що мене взяли не-сподівано." Він подзвонив, викликав свого шофера (а в Яворові автобусна станція на початку міста, а центр там глибоко в місті), дає мені 10 карбованців і каже шоферові завезти мене туди, каже: «Знайдете собі автобус чи таксівку – то вже справа Ваша – і їдьте додому». Я цілісінький день голодний, знаєте, це Святий вечір. Приїжджаю додому десь коло десятої години, бо таксі не було, якось дотелепався автобусами звідти до Львова. Приїжджаю – в хаті нема нікого, не знаю, що далі робити.
Ще факт про того Іванченка. Як я вже сидів у тюрмі, приїхала сестра до мене на побачення і каже мені, що він себе застрілив, той Іванченко. Він був у якійсь українській організації десь там на Україні. Він був із Східньої України. І чи в Києві, чи у Львові була якась велика нарада якихось вищих чиновників. Якась жінка, яка знала про його українську підпільну діяльність, впізнала його і сказала: "То ти скрив себе секретарем райкому партії?" А він же не був дитиною, він розумів, що може далі бути. Він прийшов додому, зайшов там десь до кімнати чи кабінету і застрілився.
Репліка: Я в Яворові служив, я знаю його.
Отець Й.Каваців: То, знаєте, була надзвичайна людина. Хто мене не питає, я завжди про нього згадую, бо то людина, яка вартує, щоб про нього згадати. Бо ми збудували три церкви в його районі, і він про це мовчав. Чи то не є геройство з його сторони? А він мені казав: "Ви не знали, скільки є доносів написаних на Вас! Але то все пішло до смітника, воно ніде не фіксува-лося." Шкода його, знаєте. Але він, мабуть, добре знав усю ту політику і систему більшовицької влади і знав, чим то може закінчитися. Може, він не був готовий себе відстояти, чи, може, мав завеликі промахи, то закінчив життя самогубством.
Такий був інцидент. А таких інцидентів було багато. Найбільше ми працювали на Мшані – то Городоцький район. Церква була знята з реєстрації, ми зробили там ремонт, людей сходило-ся дуже багато. Всі були католики – там не було ні православних, нікого. 8 грудня в 1977 році, коли діти були в школі, люди на роботі, приїхало 16 машин міліції і КГБ – розбили церкву. Там такі були різьблені іконостаси, різьблені образи. Вона мала щось до 400 років, та церква, і все було в різьбі. То було диво, пане Мелене, Ви собі не уявляєте... Вони то все сокирами рубали, виносили надвір, палили. Котрісь речі виносили десь там до Городка до якогось музею, де по-тому знищили. Як люди про це довідалися, кинулися захищати, то вони натравили людей пса-ми, пси кусали людей, жінок, крики були страшні. Досить того, що через півроку вони ту церк-ву, головний престіл розбили повністю. Зробили там склад. Від низу до верху забили трубками до телевізорів – вони мали телевізійний завод у Львові.
А я і отець Роман зі мною – ми під дверима тої церкви клали стіл і майже кожної неділі пра-вили там, щоби підтримати людей. Людей сходилося дуже багато на то богослуження, і одного разу, десь, може, через два роки, в 1979 році, люди не витерпіли – все, що було в тій церкві, – все виставили надвір. 4 грудня, на Введення в храм Пресвятої Богородиці (там храмовий праз-ник), я відправляю службу Божу. Вже служба скінчилася, але голова сільради, страшна жінка – вона щось шість разів подзвонила до Городка, щоби приїхала міліція. А секретарі були католи-ки – то вони все нам потім сказали. Міліція не дуже спішилася, то вона тоді заявила: "Якщо ви не приїдете і не зробите з ними порядок, то я негайно дзвоню до Києва, до Москви, всюди. Я бачу, що ви співпрацюєте з ними!"
Я закінчую службу Божу, приходять люди: "Отче, приїхала ціла машина – вся управа з Го-родка є вже в сільраді!" А там нема куди втікати. Я, по-перше, ніколи богослужіння не зривав утечею – ніколи! А там і нема куди тікати, бо та церква – остання будівля в кінці села, а тут фе-рма. Ну, де ти втечеш – на поле будеш тікати? А село позаду. Я скінчив службу Божу і відправ-ляю суплікацію, дивлюся – самі червоні шапки ззаду стоять. Там і прокурор, і начальник мі-ліції, і начальник КГБ – всього дванайцять чоловік їх стоїть, і тільки оден зняв шапку. Я зайшов у кімнатку, де паламарня, кадило стояло – що робити? Я кажу: "Посилайте жінок сюди, я пома-леньку буду розбиратися, бо шкода мені тих речей, що я маю". І так кожна жінка (бо то є гру-день місяць, холодно) десь там під хустку то фелон, то стихар, то чашу, то те, то те – і помале-ньку все винесли. «А тепер що будемо робити?» – «А тепер, – кажу, – давайте всіх мужчин – від порога до царських врат – нехай усі зіб'ються в такий оден гурт, а жінки по боках, і я буду ви-ходити – не будуть же вони мене видирати.» І дійсно, вони були настільки льояльні, що не зро-били цього. Вийшли на вулицю, шість стало з однієї сторони, шість стало з другої сторони. Я помаленьку виходжу, вони всі стоять. Люди там з ними вадяться: «А ви, мовляв, нам празник перебили, як вам не встидно, а дивіться, що ви з храмом зробили». Кожна жінка має свої спра-ведливі вимоги до них. Досить того, що мужчини так мене вивели аж за церкву і відвели трош-ки далі. Сила того народу, жінок, до якоїсь хати туди-сюди завели, дали знати одному моєму приятелеві, який возив якогось там чи другого, чи третього секретаря обкому партії. Вікна в машині затемнені, йому віддають честь – не йому, тільки машині, що вона їде. Він приїжджає до того села, йому віддають ту честь – а ціле село обставлене міліцією, щоби мене не випусти-ти. Але він приїхав, йому сказали, в котрій я хаті. Я скоренько якусь там хустку на голову, ніби то жінка, мах до машини, сів на заднє сидіння. І він мене із тих Мшан привіз аж на Грабівці на Стрийщину, бо я тут мав замовлену службу Божу. Чи то не є геройство? Не моє, а тільки тих людей, які себе наражали на такі неприємності – втратити роботу, втратити все. І то так не раз було. Власне ті, котрі працювали в обкомі партії – переважно, це шофери – вони були дуже до мене прихильні: чи завезти кудись, чи привезти колись. То їм було найкраще, бо його ніхто не стримає і не запитає, кого ти там везеш. Хто мав право зайти в обкомівську машину і подивити-ся, кого він везе? А то вуйки отця Василя, один і другий, працювали в обкомі партії, возили та-ких великих начальників. То ж одна родина, і вони мене виручали в таких випадках. І таких фактів було, може, сотні й тисячі.
Чим та підпільна робота мені удавалася і яку я маю користь? По-перше, в часі підпілля, коли я вже вийшов із лагеря, я своїм знанням і своїми коштами поставив до престолу 31 священика. Я від них вдячности не маю, за винятком отця Василя, і є в (Нерозбірливо назва села) отець Олександр – їх я ціню і шаную. Я сказав, що коли вмру, то нікого не хочу на похороні – тільки ці два священики мене мають похоронити. А інші, які використали мою доброту, мою добрози-чливість для них – поставити до престолу, пошити зі свого матеріалу ряси, фелони, – то вони навіть по десять, по двайцять років не показуються, що вони мене знають. Їм то не треба. Я не шкодую, що я то зробив, бо я не вчив їх для того, щоби вони потім мене шанували чи на руках носили.
З Польщі, з Кракова, приїхали два священики за благословенням Папи Йоанна Павла II. Їм потрібно було відродити Російську католицьку церкву, яку колись очолював екзарх Фьодоров. Тих католиків-росіян лишилося багато, монахинь і монахів Домініканського ордену. Оскільки вони є східнього обряду, то західня церква не хотіла їх святити жонатими – тільки щоби було безженне священство. А як вони вже жонаті, то що з ним зробиш? І в нас тепер скажіть, щоби не женився – вони не хочуть, бо вони хочуть бути жонатими священиками. Мало хто хоче з себе зробити таку жертву, щоби бути нежонатим – то вже особиста цінність і вартість кожної людини.
Тоді до мене приїжджав на тижні по 2-3 рази преосвященний Павло Василик. Я йому розпо-вів про ту справу, а він каже: "Отче, хай приїжджають". А то переважно були жиди, які вихре-щувалися у мене в хаті, училися у мене в хаті, їм треба було сюди їхати з Києва, Харкова, Віль-нюса, Каунаса, Риги, де вони мали свої церкви, своїх прихильників, тих домініканців-росіян. Найважливіше було для них те, що їм відправлялося богослужіння російською мовою. Я розу-мію, що росіянам читати по-старослов'янськи чи по-українськи – вони, може, то сприймають, як християни, але російська мова є для них дорога. І якщо вони росіяни, то ми їх мусимо ціни-ти, бо не всі москалі є комуністами, а є й добрі люди, до яких ми мусимо нормально ставитися. І вони приїжджали і хрестилися, святилися, я потім шив їм фелони, ряси. Бо отець Василик ви-святив їх і поїхав, що він буде стояти і вчити їх, як службу Божу правити? То вже були мої фун-кції. Я їхав і вчив їх, і був-єм задоволений з цього. І оті монахині були задоволені. Вони всі си-діли в тюрмах, у лагерях – ще ген після революції їх усіх засудили. Знущалися над ними, то бу-ло страшне. Вони як розказували мені, то я не раз був заздрісний, думав: Господи Боже, хоч би мені посидіти в тюрмі, щоби мати чим похвалитися. Не треба було довго чекати – прийшов час і на те.
В.В.Овсієнко: А як то сталося, що Ви були репресовані?
Отець Й.Каваців: Я був перший раз суджений у 1957 році за зв'язки з преосвященним кар-диналом Йосипом Сліпим. Я працював старшим бухгалтером у розрахунковому відділі на папе-ровому комбінаті в Жидачеві. А там у місті половина була католиків, половина православних. І люди були дуже жертвенні. Кілька разів там хтось написав, що Сліпий є на Сибіру, що дуже бідує. Певно, що бідував – що там старому працювати і щось заробляти. Я зарплати великої не мав, але скінчивши роботу, я увечері по всіх тих католиках, де вони сходилися, просив, і люди були дуже жертвенні, давали, хто що міг – і сало, і цукор, і борошно, і що тоді було. То пізніше тільки раз на півроку можна було одержати бандероль, якщо не маєш якогось порушення. А тоді, за Сталіна, можна було слати скільки хочеш. І я зайнявся листуванням з преосвященним блаженнішим Йосипом, і так раз за разом, що два-три дні – посилка за посилкою висилав. Вони про те довідалися. Був такий Трофимчук чи Трофим'як у Жидачеві, обер-декан, і в Дрогобичі був такий Савчак. Вони написали донос на мене в КГБ. Начальник КГБ у Жидачеві навіть пере-читав мені той донос і показав їхні підписи. Вони написали на мене, що якщо ті мене не ареш-тують, то вони вважатимуть, що начальник КГБ співпрацює з нами.
Мене арештували. Я довго сидів у тюрмі. Кликали багато свідків, та ніхто нічого не хотів підтвердити, і мені дали тільки три роки примусової роботи на Стрийському ДОКу. Я там та-кими величезними ящиками носив відходи на такі величезні купи-гори, і там перевертав. Знає-те, з бухгалтера розрахункового відділу піти на три роки на таку роботу… Та й не був я такого сильного здоровля.
17 березня 1980 року я пішов до сестер-василіянок на службу Божу. Повертаюся зі служби Божої, прийшов до хати. А отця Романа закликали на десяту годину десь до уповноваженого по релігійних культах. А перед тим вони весь нас схиляли: «Розпишіться, що ніде не будете від-правляти». Я сказав, що я нічого такого не можу написати, тому що стаття 124 Конституції ґа-рантує свободу совісті і я маю правити, де я хочу. Зміниться Конституція – ну тоді я, може, буду щось писати, а поки що ні. Десь коло першої години дзвонять мені від уповноваженого, що він просить прийти туди.
Я прийшов. Він довго зі мною не говорив, тільки дав мені такий бланк: "Розпишіться, що Ви ніде не будете відправляти богослужіння від сьогоднішнього дня – не будете ні проповідувати, ні хрестити, ні сповідати, ні вінчати." А я взяв ручку і написав: "Згідно зі ст. 124, я маю право як священик Української Католицької Церкви відправляти, сповідати". Розписався і поставив дату. Він сказав: «Ви свобідні». Я пішов додому. Приходжу до хати, навіть ще не розгорнувся з пла-ща – а їх уже 14 чоловік прийшло до хати. Я був у літній кухні, хата була зачинена, а вони бігом прибігли до хати, відразу: "Прізвище! Відчиняй хату!" Я пішов відчинив хату, мені перечитали санкцію прокурора. І вони з пів до третьої по обіді до сьомої години ранку робили ревізію і всьо з хати вивозили – повністю всьо, що було. Дотла – що було, то все в мішки, в мішки, в мішки, і так забирали і всьо возили. Мене не випустили ніде, вибачте, крім туалету, і то він стояв коло мене. Отець Роман ходив по тих стрихах, по літній кухні, по пивниці, вони там шукали, щось там записували.
О сьомій годині приїхав «воронок», завезли нас на Лонського. Тримали десять днів на Лон-ського, а потім кинули на Бригітки. Я сидів 11 місяців під слідством, було 124 слідства, дуже багато людей було... Подумайте, він як закличе мене вранці о дев'ятій годині, то я не маю ні сніданку, ні обіду, ні вечері, бо там що принесли, то з'їли, а другий раз ніхто не дає. Так на тиж-ні по три рази. Був такий Осьмак, старший слідчий в особливо важливих справах. За то, що він посадив мене, він став прокурором залізничного відділення міста Львова.
В.В.Овсієнко: А яка стаття була у Вас?
Отець Й.Каваців: Була 139, «нелегальні богослужіння», а 209 – то «посягання на права не-повнолітніх». І що мені закидали? Казав не їсти м'яса, казав не дивитися телевізор, не ходити в кіно. То й є 209 стаття.
В.В.Овсієнко: І скільки Вам дали років?
Отець Й.Каваців: 8 років.
В.В.Овсієнко: А дату того суду пам'ятаєте?
Отець Й.Каваців: Я маю вирок. Я можу Вам дати вирок, якщо Ви по тому мені його повер-нете. Маю один київський, а один місцевий. Тільки те, що відправляв службу Божу, сповідав дітей. За 11 місяців зробили судовий процес, який тривав 18 днів. Було дуже багато свідків. Во-ни понабирали тих дітей, тому що Осьмак їздив по школах, по селах – наприклад, Колодниця, Завадів, Мужиловичі, Мшани, Підлуби, інші, і під диктовку. Учителька казала диктувати, що знаємо отця Йосафата Каваціва, який приїжджав до нас, відправляв нам богослужіння, казав нам не їсти м'яса, казав нам не ходити до того й до того – так вони писали під диктовку. А по-тім, коли прийшли на суд, то всі діти від того повідмовлялися. Але судді сказали, що то їх так батьки намовили, і то не приймається.
М.О.Мелень: А роль Берездецького яка?
Отець Й.Каваців: А роль Берездецького така. Він і Удич отой, що був у Голобутові, і той священик, що був у Жовтанці, не пам'ятаю, як він називався, і той герой з Труханова – вони пи-сали в КГБ і в прокуратуру міста Львова всякі доноси проти мене. Коли я вже вийшов із тюрми, тоді Зеник Котик був прокурором міста Львова. Я написав йому заяву, що хочу переглянути свою справу. Він мені дав її на цілий день, поставивши якихось двох людей у тій кімнаті. Я ви-брав усі ті доноси, що писав Удич, що писав той з Труханова, як він там писався, вже не знаю – Іллішевський чи якось так. Я то все списав. З того мого суду вийшло сім отаких великих томів. Сім томів усієї історії! – такого великого злочинця, який казав дітям не їсти м'яса, не танцювати і не дивитися кіно. А я кажу: "Ну то добре, дитина не буде варити їсти, а буде їсти те, що мама зварила. А що то за дитина, яка би пішла на танці, як мама їй не дозволяє, тому що вона ще не має 14 років? Такого закону ніде нема. Але для них то був закон, а для мене ні.
Досить того, що я то все списав – який том, яка сторінка – і ті дані потім опублікував у газе-тах. Ви, пане Мелене, знаєте – Ви друкували, в Сколім друкували, у Кам’янці-Бузькій друкува-ли. Вони ходили і казали, що хату мені спалять, найбільше той Іллішевський. Які вони робили мені страшенні клопоти, страшне. Але я казав: "Прошу піти до прокурора міста, взяти, що там написано, спростувати і посадити мене в тюрму за наклеп". Але ніхто цього не відважився зро-бити по сьогоднішній день.
М.О.Мелень: А можна було так запросити справу і виписати?
Отець Й.Каваців: Ну, мені прокурор дозволив. То був той самий прокурор, що мене судив і зажадав вісім років позбавлення волі, заслання і конфіскації – забув, як він там писався. Коли я повернувся з табору, то дивлюся – а він відає реабілітацією, сидить на якомусь там сьомому поверсі. Я приходжу до нього, чекаю-чекаю і питаюся, де він є. А він пішов десь пообідати.
(Репліка М.О.Меленя щодо прізвища прокурора – нерозбірливо.)
Отець Й.Каваців: Ні-ні, він якось інакше писався... Дорош! Дорош мене судив, і цей До-рош. А я вже прийшов до нього в рясі, але ще не було, знаєте, такої певності. А він як забачив мене в коридорі – він завмер! Я зайшов до кабінету і кажу: "Пане Дорош, прошу мені пояснити, на якій підставі Ви зробили те-то й те-то!" А він тоді каже: "Я не винуватий – то винувате КГБ. То все робило КГБ". Я кажу: "Та бійтеся Бога! Ви ж є прокурор, а не якась така інстанція, для якої КГБ старше від прокуратури? Ви все знали." – "Отче, я Вас дуже шаную, я Вас дуже люб-лю, і мені було Вас шкода, але я мусив Вам стільки дати, скільки вони хотіли." Отака справа.
В.В.Овсієнко: А в яких таборах Ви були?
Отець Й.Каваців: То є Суми, Перехрестівка. То був страшний лагер. Вони там тепер зро-били лагер особливо суворого режиму, і то все перебудовано. А тоді це була експериментальна зона, де на нас експериментували. А потім в Уральську на засланні. Але я довго там не був, бо настала «відлига», а я вже був інвалід другої групи – то що вони могли зробити зі мною? Вони таких відпускали.
В.В.Овсієнко: А якого року вони Вас відпустили?
Отець Й.Каваців: Вісімдесят шостого.
В.В.Овсієнко: Так, тоді вже та нова хвиля почалася, «перестройка».
Отець Й.Каваців: Така вже хвиля прийшла, що мені то дарують. Тюрму я відсидів, а решту кари, заслання – то вони признали, що інвалід, робити не буде – то що його, будуть дурно годувати? Іди й сам годуйся. Зона була страшна! Люди там страшні, я не знаю навіть, чи вони украї-нці. Хоча звідти, наприклад, прем'єр-міністр України (я його шаную) Ющенко, вони там по-українськи говорили, а по-російськи писали. Вони навіть не вміють по-українськи писати – все по-російськи. Я там був один-єдиний католицький священик, та і взагалі єдиний священик поміж тою страшною бандою, яка не вміла говорити іншими словами, а тільки десятиповерхови-ми матами. До мене вони говорили так, а відверталися і відразу між собою матами...
Репліка: Чисто "по-русски".
Отець Й.Каваців: Так, чисто по-русски. То мені, знаєте, найгірше було і найболючіше. Хай там був голод, там були воші, там було зимно, але оце було найгірше. Я вихований у глибоко релігійній родині. У нас удома таких слів не вживали, та й священство, знаєте... Між людьми хто б там відважився – хоч би й такий, що лаявся, то при мені б він такого не сказав. А там на-віть уві сні так говорили, і треба було то все пережити – то страшне! «Локалки» нас були завжди закриті, відкривали їх тільки тоді, коли йшли на роботу, і закривали, коли поверталися з роботи. По 12 годин ми мусили робити на роботі.
В.В.Овсієнко: І так говорили не тільки в'язні, а й начальство – так само.
Отець Й.Каваців: Ну, начальство – то страшне. Один, хто там не лаявся – то Кириленко, начальник лагеря. Я від нього ніколи не чув жодного такого слова. Він мене, може, і шанував, і любив. Я раз приходив до нього на якийсь там прийом з якоюсь скаргою. Там було чотири кім-нати, була така табурка, прибита при вході, а він сидів за столом. То він підійшов, підсунув крі-сло отак от і казав мені сідати. І як я вже прийшов, то прийому в нього більше не було. Він усім цікавився. Жінка була, яка контролювала листи, – цензор. Але він був дуже культурний, він у моїй присутності жодного разу не лаявся – тут йому треба віддати належне. І ніколи не відмо-вив, коли я до нього приходив на прийом. Я нічого не просив, але кривду робили різну, знуща-лися, бо то зеки, багато з яких мали по кілька судимостей. Він завжди все вислуховував, завжди був чемний і делікатний.
В.В.Овсієнко: Можна Вас сфотографувати, як Ви розмовляєте?
Отець Й.Каваців: Прошу. Дякую. Про такі справи можна говорити, але я навіть не хочу, щоб вони мені снилися. Повірте мені, що як уночі мені присниться якийсь лагер, той мат, то я пробуджуюся і зразу вмикаю світло. І тремчу. Не тому, що я того боюся, але нервова система пересякла тим пережиттям. Я вам скажу правду – за Сталіна було легше сидіти. Навіть там, де сидів блаженнійший Йосип. Мені розказували священики, як вони разом збиралися на Святий вечір, робили реколекцію, відправляли службу Божу. А в нас, якби зобачив якийсь хрестик ма-ленький, хоч із дротика зроблений, то відразу садили в ШІЗО. Ніхто не смів хреста на собі зро-бити – такий страшенний був той експериментальний табір у Перехрестівці!
В.В.Овсієнко: Знаєте, Богдана Ребрика десь на етапі обшукували, знайшли хрестика і хоті-ли забрати. А він його в рот сховав. Вони полізли йому в рот віднімати. Ребрик відкусив майо-рові пальця. Його тяжко побили. Ребрик сам звертався, щоб проти нього порушили справу про відкушеного пальця. То йому приходили відповіді, що в нас, мовляв, усі майори з пальцями.
Отець Й.Каваців: Ну то так. Шановні, прошу повірити мені, що то нема слів – то і пан Ме-лень знає, і пан Василь знає, – нема слів, щоби висловити чи оповісти детально і глибоко зана-лізувати ті всі злочини, які вони робили над нами.
По-перше, я – священик. Ідемо на роботу – вони перевіряють. Що ти перевіриш, як локалка закрита і ніхто до тієї локалки не зайде? Там вісім метрів догори ще й 12 метрів колючого дроту під електричним струмом – хто там зайде до цього? Ніхто. Увійдемо – перевірка. Того й того перевіряють догола. Знаєте, неприємно – ми всі люди, але то є страшенно неприємна справа. Я не є ані в душовій, ані в бані чи в парній, що я прийшов собі, роздягнувся, чи на пляж прийшов. Воно страшенно принижує, як вони там обсміюють тебе, всі, хто тільки хоче. Там такий дід прапорщик, у якого син прапорщик і внук прапорщик – і всі такі, що ледве ходять, а матюка-ються страшенно!
А та їжа? За вісімнайцять з половиною копійок нас годували – рано, в обід і ввечері. Трира-зове харчування у нас коштувало 18,5 копійок. Прошу собі уявити, як можна було жити на 18 копійок і яке то все було.
А та пральня? У тих тюрмах найгірше – то «прописка». То щось дивовижне було. Я казав, що коли вийду на волю, то напишу книжку "Камера-71". Нас було понад 70 чоловік у 71-й ка-мері. То такі страшенні знущання робили, що то не до оповідання до людського розуму. Як «прописують»? Ну, священик був винятком з цього – священика не «прописували». Я один священик, і вже вдруге сидів. До речі, після мене вже нікого зі священиків не садили – я був останньою жертвою сталінського чи брежнєвського терору. То, вибачте, я вам скажу такий гру-бий приклад. Питають, що будеш їсти – цукор на параші чи скакати з якогось там простирадла донизу. Каже, що цукор на параші. То що вони робили? Вибачте, навалив купу, посипав цукром – і з'їж. Ви би в таке повірили? І то робили не більшовики – то все робили зеки, які старшували в камері. Дідівщина – то страшне було! Такого страху завдавали, що кожний тремтів від усього того. Або кусочок мила господарського дадуть – то мусиш з'їсти і запити водою. А параша, ви-бачте, не працює, бо нема у Львові ніде води, а тим більше на якомусь там сьомому поверсі тю-рми. Вода дається після дванадцятої години ночі, і людина гине від усього того, а вони лупцю-ють, кілько хочуть. Ото такі бандити.
М.О.Мелень: Мораль "гомо совєтікуса".
Отець Й.Каваців: Ой-ой-ой!
В.В.Овсієнко: Коли Данила Шумука, який відсидів загалом 42 роки, 6 місяців і 7 діб, запи-тали, чи почуває він себе психологічно вільним, то він сказав: "Я, мабуть, не звільнюся ніколи, бо у снах переважає тюрма".
Отець Й.Каваців: То так, то правда! Ті етапи страшенні, ті пси, ті полтави, ті харкови – приїжджає той поїзд, і в одному купе 22 чоловіка! Ви собі то можете уявити чи ні? В одне купе вони нагатили 22 чоловіка. Параша, вибачте, тільки вранці о шостій годині і ввечері о шостій. Але ми є люди, ми самі знаємо, коли нам треба йти і коли нам треба не йти. Води не дадуть – оті чурки ходили, що навіть рідній мамі він би не дав був склянки води. У горлі висихало так, що слини не знаходилося, щоб проковтнути. А потім приїжджали, то ті пси, та псарня – Боже мій, пси гавкають, ті люди падають, а вони тими нагайками лупасять і б'ють! У тій бані тільки холодна вода і вікон нема, все повибиване, залізні такі нари і нічим накритися – то звідки тепер здоров'я? Певно, що в мене все болить, я маю купу всяких хворіб. Я тепер 64 дні лежав у заліз-ничній лікарні. Їхав на службу Божу, а потім вертався туди – у мене нічого не знайшли здорово-го, все було хворе у мене! І печінка, і цукор, і тиск, і серце, і що тільки хочеш. А з чого воно буде здоровим, як то все зіпсулося?
Так що то не є для похвали. Я дякую Богу за це, що став тою жертвою – я вам скажу правду. Я так собі думаю, що тим я міг вложити якийсь маленький внесок за волю Церкви і України. І то мене, знаєте, втішає. Не дивлячись на те, що ті кагебісти робили на Святоюрській горі – по-розганяли тих бандитів і знайшлися справедливості… Я до них серця не маю ані на однісіньке макове зерно. Я думав собі, пане Мелень і шановні, – я думав, що як я вийду з лагеря... Може, колись вийду, бо я сто раз умирав – 260/160 тиск, а я ходив до роботи, мене ніхто не звільняв, маєш працювати – їх нічого не обходило. Ти, каже, що – прийшов сюди відпочивати? Ми не були люди, ми були виключені з людства, і такого поняття, як людяність, там нема. Тобто ви є поза законом, люди, з якими можна поводитися гірше, ніж із худобиною – бо навіть і корову не вдариш, пса не вдариш, бо, знаєте, якось шкода: може, то його болить? А у них не боліло нічого для нас...
Я думав, що, Боже, як колись то будеш комусь розказувати – то хто схоче слухати? Ніхто не схоче слухати. Так, я розказував, коли був у Ченстохові і зустрівся з Любачівським, то він слу-хав мене, а потім уже йому не дали мене слухати, не допускали. І слухав мене Гузар. А більше мене ніхто ніколи не слухав – не хотіли слухати! Як казав мій Медвідь: "А Вас хто просив сиді-ти за Церкву в тюрмі? Було не сидіти, Вас ніхто не примушував!" А Дацько мені сказав отак: "Треба не бути дурачком – треба було служити КГБ, і булибисьте сьогодні паном" Так сказав мій Дацько і так сказав мій Медвідь.
М.О.Мелень: Так, як він зробив?
В.В.Овсієнко: А хто це він – Медвідь?
Отець Й.Каваців: Медвідь – то епископ Великої України, екзарх України. Він там і в Хар-кові, він і в Києві. То він мені то сказав! Як він мені то сказав, я йому не міг нічого відповісти. Повірте, я тільки встав, подав руку й пішов. Не міг навіть сказати: "Будьте здорові!" Бо я тебе до кінця життя поважати не буду. Бо якби ти відбув – я не кажу, що багато, але хоча б одну до-бу, щоби ті всі мудрагелики відсиділи одну добу і подивилися, принаймні, що там діється, і на другий день їх випустити – то би для них була наука. Але вони там не були – вони спали в пе-ринах і заживали то, що хотіли. І з нами не числилися. І тепер ми для них є ніхто. Ми для них є ніхто – вони позабирали собі всі влади, вони позабиралися в усі уряди. Як є гроші, то ти є пан ситуації.
Отець Й.Каваців: А ось, наприклад, отець Василь. Його викинули зі школи, не дозволили йому ніде поступити. Від 18 років хлопчина мусив піти до роботи через те, що він мав найбіль-ші зв'язки зі мною, бо він кожен день був у мене. І вони то все знали. Його намовляли, коли бу-ло вже 30 років... Значить, як я прийшов із табору, то всюди, де тільки можна було, він усюди мене возив. У Кам'янець-Подільський, поза Кам'янець-Подільський, потім селами, так: на день до роботи, а ввечері (я вже, знаєте, менше фурсував собою – ходив-їздив, але менше) і вночі дитина не спала цілу ніч, а тільки возив він мене, возив мене і сюди, й туди. Я три чи чотири рази вмирав йому на руках. Потім я його взяв до себе, він учився ще за мене, закінчив то, чого в мене навчився, потім закінчив Івано-Франківський теологічний інститут, і владика Василик висвятив його на епископа за благословенням кардинала Любачівського, бо він їхав до Риму.
І що ви думаєте? Він уже має майже десять років священства, то за десять років він правив у мене без нічого – ні грамоти, ні благословення, нічого. Ніхто нічого не дав. Аж тепер, минулого року в квітні місяці, коли приїхав Гузар, я йому то все розказав. Він сказав: "Прошу приїхати – я дам грамоту". І аж він видав грамоту для отця Василя. І він для мене є вірний, знаєте, ми живе-мо одною родиною від початку до кінця – бо що я сам буду? То різні є діти, побожні, ходять до церкви, моляться, причащаються, сповідаються. Ще до школи не ходили, а вже то все вміли. І так і до сьогоднішнього дня – нема такого дня, щоби діти не були на сповіді Божій.
І таку велику, найбільшу прислугу для мене зробила Процик Тетяна, мама отця Василя, тому що вона вже 30 років з нами. Вона приїжджала до лагеря, її не пускали, бо вона чужа – тільки на таке побачення через скло. Але вона чекала тих три місяці, як не знати чого – хоч поговори-ти. І якусь посилочку зробити, чи щось таке, чи інше – вже мама старенька, 80 років, і що вона могла – вона склерозна, сиділа і чекала смерти. А вона мені все допомагала і тепер помагає, і тепер вона з нами – живемо всі однією родиною, бо ми не маємо кому що ділити і когось від когось суферувати. Знайти в житті товариша і приятеля, який є за тобою – то є велике щастя. А є такі, що тільки вхопили священство, дістали юрисдикцію – і будь здоров, я тебе більше не знаю. Тому отець Василь для мене є дуже добрий і прихильний, він багато помагає мені в чім треба – він мені і уколи робить, тому що нині попробуй то все оплатити і закликати чи навіть попросити когось, то не дуже тобі хтось прийде і зробить. Ти підеш раз, а другий раз не підеш, бо будеш трошки, як то кажеться, встидатися. Але то є життя.
В.В.Овсієнко: Це був священик Української Греко-Католицької Церкви Йосафат Каваців. Розмова з ним записана в Стрию за сприянням Мирослава Меленя і його приятеля. Записав 3 лютого 2000 року Василь Овсієнко.
Вас може зацікавити
Праці дисидентів
БАБИЧ СЕРГІЙ ОЛЕКСІЙОВИЧ. Дорогою безглуздя. - Житомир: Рута. 2016. БАБИЧ Сергій Олексійович
Спогади
БАБИЧ Сергій Олексійович. Дорогою безглуздя. Бабич Сергій Олексійович
Інтерв’ю
ГЕРЧАК Григорій Андрійович. ОПРИШКО. Овсієнко В.В.
Інтерв’ю
ГЕЛЬ ІВАН АНДРІЙОВИЧ. Інтерв’ю. Вахтанґ Кіпіані та Василь Овсієнко
Спогади
КАВАЦІВ ЙОСАФАТ. Отець Йосафат Каваців